Aurel Băeşu, Adam Bălţatu şi Marius Bunescu sunt doar trei dintre pictorii importanţi ai începutului de secol XX, până în deceniul al şaptelea, ale căror lucrări se bucură de mare priză la publicul colecţionar. De pildă, uleiul pe pânză "Casă", semnat de Marius Bunescu, este evaluat la 22.000-24.000 lei, în timp ce o foarte reuşită scenă de interior, "În faţa sobei", ulei pe carton de Aurel Băeşu, datat datat 1924, este estimat la 17.000-19.000 lei. La un preţ apropiat se află şi uleiul pe lemn "Toamnă în crâng" semnat de Adam Bălţatu: 14.000-15.000 lei. Prea puţin se mai vorbeşte, însă, despre viaţa şi opera acestor artişti. Aurel Băeşu (1896-1928) s-a născut la Fălticeni, a trăit şi s-a format ca artist, având reale aptitudini pentru desen, în condiţii precare financiar. După terminarea cursurilor gimnaziului "Alexandru Donici" din Fălticeni, a urmat Şcoala de Belle Arte din Iaşi unde a studiat pictura cu C. Artachino şi Gh.Popovici. Aici s-a remarcat alături de Adam Bălţatu şi Mihai Onofrei, pentru ca, în 1915, să fie distins de către Academia Română cu Premiul I "Lecomte de Nöuy" pentru desen. Un destin ce părea că va fi încununat de strălucite împliniri - din dorinţa de studiu permanent, tânărul artist înscriindu-se şi la Institutul de Belle Arte din Roma - va sfârşi mult prea devreme, în 1928, fiind doborât de tuberculoză. Dar experienţa acumulată a contribuit la decantarea impresiilor, arta sa atingând forme noi de expresie, cu vizibile tendinţe de simplificare decorativă.
Reprezentant al postimpresionismului liric moldovean, Adam Bălţatu (1889-1979) a întreţinut gustul publicului pentru viziunea de influenţă grigoresciană şi luchianescă, nu de puţine ori "energizată de câte un accent melancolizant." A studiat la Iaşi, a călătorit la Roma pentru a-şi continua studiile de pictură la Institutul Superior de Belle Arte, unde i-a întâlnit pe Sabin Popp, Ş