Dreapta dispretuieste toti bugetarii, de la asistente medicale pana la functionarii publici¬. Iata un slogan tot mai frecvent utilizat de adversarii reformelor structurale. Este mesajul mincinos al stangii care, pe fondul crizei financiare, vrea sa discrediteze ideile liberalismului clasic, ale crestin-democratiei si ale conservatorismului autentic. Ce crede cu adevarat un om de dreapta despre Stat?
Mai intai, Statul a aparut intr-o ordine providentiala. "Nu in zadar poarta sabia stapanirea lumeasca" - asa spune Sf. Pavel intr-un text fondator pentru teologia politica de inspiratie crestina (Romani 13,4). Ordinea politica (sau Statul) exista pentru a limita raul produs de haosul moral si violenta arbitrara generate, frecvent, de relatiile strict tribale intre oameni. Deloc intamplator, Biserica a avertizat impotriva oricarui elan anarhic al constiintei revolutionare. Astfel se naste injonctiunea paulina: "Dati deci tuturor cele ce sunteti datori: celui cu darea, darea; celui cu vama, vama; celui cu teama, teama; celui cu cinstea, cinste."
Indiferent de epoca istorica a umanitatii, Statul si-a primit mereu legitimitatea prin separatia intre cele doua domenii: cel al Cezarului (mundan, limitat in resurse si obiective) si cel al lui Dumnezeu (marcat cu pecetea transcendentei si inscris intr-un orizont eshatologic).
Statul devine problematic doar atunci cand isi depaseste functia naturala: pe langa impunerea de taxe si impozite, monopolul asupra violentei si impunerea unei ierarhii sociale, Statele moderne au cautat sa-si aroge functii tot mai ample. Ideologiile etatiste au justificat treptat controlul birocratic asupra educatiei publice (interzicind astfel un discurs pedagogic cu adevarat plural) sau dictatul biopolitic (luind uneori decizii unilaterale asupra corpului cetatenilor).
In secolul XX, Statele europene si-au extins si mai mult juris