Vânzările de medicamente din România au crescut anul trecut cu 18,7% în lei (19,6% în euro), până la nivelul de 9,6 miliarde de lei (2,28 miliarde de euro), cea mai bună evoluţie fiind înregistrată în primele şase luni ale anului, potrivit datelor companiei de analiză şi cercetare de piaţă Cegedim România.
În aprilie, Ministerul Sănătăţii a actualizat preţurile medicamentelor care se eliberează pe bază de prescripţie, adică a permis majorarea acestora cu 6%, măsură care a tras în sus piaţa de medicamente Astfel, odată cu majorarea din trimestrul doi, piaţa a atins atunci un nivel record de creştere de 35%, pentru ca apoi să piardă din viteză, iar în trimestrul patru, să ajungă la un plus de numai 4,4 în lei (3,8% în euro).
Rezultatele cu privire la piaţa de medicamente apar la scurt timp după ce date similare au fost publicate pe piaţa asigurărilor şi cea auto, ambele fiind pe scădere. În ultimii ani, piaţa farmaceutică a fost una dintre puţinele industrii din România care au rămas imune la criză în pofida contracţiei din alte domenii.
"Creşterea anuală a fost surprinzătoare pentru 2010, mai ales în raport cu evoluţia altor industrii din România, dar aceasta se datorează performanţei primului semestru", a spus Petru Crăciun, directorul general al Cegedim România. Compania de cercetare a avut anul trecut venituri de 5,7 mil. euro şi 70 de angajaţi.
Dacă pe de o parte, valoarea pieţei a crescut, în volum a existat o scădere de 0,2%. Cegedim menţionează că exportul paralel, adică medicamentele care sunt preluate de anumiţi jucători şi revândute în alte ţări, este în creştere. Anterior compania estimase exporturile paralele la 15% din piaţă.
La începutul anului, şeful Cegedim estima că în 2010 piaţa va continua să scadă în euro cu circa 2-3%, în timp ce volumul ar fi putut să scadă la 10%.
"Prognoza noastră anterioară de creştere