4,5 milioane de euro s-au strâns în ultimii trei ani din SMS-urile umanitare, iar peste jumătate din sumă, doar în 2010. Poate că cifra nu e impresionantă, dar reprezintă cam un sfert din totalul donațiilor făcute în tot acest timp.
În ciuda părerii pe care o avem adesea despre noi, românii nu sunt un popor prea mărinimos. Nu din zgârcenie sau sărăcie (drept dovadă, cele mai multe donații vin din mediul rural, chiar dacă valoric sunt mult inferioare celor din urban), cât din comoditate.
„Donaţiile individuale, dacă facem abstracţie de colectele bisericeşti sau cotizaţiile organizaţiilor cu foarte mulţi membri, sunt cvasiinexistente în România. Este nevoie de evenimente majore (cutremur, inundaţii etc.) pentru a cataliza dorinţa de a ajuta, pentru că oamenii realizează în prea mică măsură cât de mult pot face cu un efort foarte mic“, spune Emil Olteanu, directorul executiv al Habitat for Humanity România, ONG internațional dedicat construcției de locuințe pentru oamenii aflați sub pragul de sărăcie.
Exact această comoditate a făcut ca, odată lansată, metoda donațiilor prin SMS să ajungă să „ocupe primul loc în preferințele românilor ca metodă de donație“, după cum afirmă fără rezerve Cristiana Ionescu, unul dintre cei mai cunoscuți specialiști în strângere de fonduri în scop umanitar.
În opinia sa, sumele mari strânse în doar trei ani de la apariția pe piață a acestei căi de atragere de fonduri se datorează, pe de o parte, „ușurinței cu care faci donația: nu te duci la bancă, nu faci drumuri sau proceduri în plus, plătești totul odată cu factura proprie de telefonie mobilă“, dar și sumei mici donate, de doar doi euro. Oamenilor le este mult mai la îndemână să dea câte doi euro de mai multe ori decât să dea zece euro odată, cât se donează, de obicei, prin apelurile telefonice, sau de câteva zeci sau sute de euro, cât sunt sumele obișnuite