Vânzările cu amănuntul, principalul indicator care măsoară evoluţia consumului privat, au scăzut în decembrie anul trecut cu 7,2% faţă de aceeaşi perioadă din 2010, cel mai mare declin fiind consemnat la produsele nealimentare, arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS).
Ultima lună a anului, care tradiţional consemna un consum mai ridicat, a adus acum un declin mai puternic decât în lunile precedente. Pe întreg anul 2010, cifra de afaceri a comercianţilor cu amănuntul s-a redus ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 5,5%.
"Sunt cifre dezamăgitoare, vânzările de retail au scăzut de la o lună la alta începând din octombrie, după o revenire uşoară în vară. Nu poate fi decât impactul majorării TVA şi al reducerilor de salarii, care au însemnat o scădere a venitului disponibil", comentează Ionuţ Dumitru, economistul-şef al Raiffeisen Bank. El spune că, în lumina ultimelor date, economia s-a contractat probabil în trimestrul al patrulea faţă de trimestrul anterior, deşi toată lumea aştepta o creştere.
"Nu putem decât să ne legăm de speranţa că anul acesta va fi mai bine. Noi vedem un plus de 1% pe consum, ceea ce nu e mare lucru". Scăderea vânzărilor cu amănuntul s-a atenuat foarte uşor în ultima lună a anului comparativ cu noiembrie, când declinul anualizat a fost de 7,6%.
Vânzările cu amănuntul, principalul indicator care măsoară evoluţia consumului privat, au scăzut în decembrie anul trecut cu 7,2% faţă de aceeaşi perioadă din 2010, cel mai mare declin fiind consemnat la produsele nealimentare, arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS).
Ultima lună a anului, care tradiţional consemna un consum mai ridicat, a adus acum un declin mai puternic decât în lunile precedente. Pe întreg anul 2010, cifra de afaceri a comercianţilor cu amănuntul s-a redus ca serie ajustată în funcţie