Intre plasticienii ieseni, Zamfira Birzu se detaseaza fara dubiu prin supletea proiectelor si o manualitate rar intilnita, favorabila atit experimentului, cit si abordarilor in cheie clasica. Pentru cel ispitit de arcanele iconicitatii, pictura Zamfirei Birzu este, fara indoiala, o reala provocare. Biografia profesionala a acesteia evoca in linii mari traseul conventional al unei ascendente sustinute pe talent si consecventa: o specializare in pictura la Universitatea ieseana de Arte (unde si preda), un doctorat in domeniul artelor vizuale, citeva carti si studii de specialitate, numeroase expozitii si confirmari critice - fara exceptie, magulitoare. Membra a Grupului 3D (alaturi de Felix Aftene si Gabriela Drinceanu), artista se raliaza in ultimii zece ani unor proiecte bine inchegate sub aspect tematic, de felul celor intitulate "Ingeri si demoni", "Identitati", "Personaje", "Antropocentrica", "Perceptia omului". Comun acestora este evidentul efort de auto-edificare, prin altoiul solutiilor artistice cu o speculatie filosofica de inspiratie antropologica. Lor li se adauga diverse proiecte, individuale sau colective, derulate in galerii de pe mai multe continente. Lucrarile de pictura ale Zamfirei Birzu sint grupate in serii care iau ca pretext Cuplul, Mireasa, Nudul, Portretul, Peisajul si Ritualul. Gasesti in toate acestea o irepresibila voluptate a destructurarii formelor. Stridentele petelor de culoare, dinamismul liniilor - curbe sau frinte -, tusele nevrotice combinate imprevizibil par a distila sugestii postimpresioniste, fauviste (Matisse), expresioniste (Munch) si simboliste (Klimt), in formule personale care nu exclud nici figuratia, nici abstractia. Spatiul tablourilor sale seamana cel mai adesea unui cimp de lupta abandonat dupa un asediu prelungit si istovitor. As spune ca artista se eschiveaza atit solutiilor facil-mimetice ale academismului, cit si ra