Inspectorii ANPC au aplicat, anul trecut, câteva sute de amenzi operatorilor din industria turismului. Valoarea totală a contravențiilor a fost de 3,27 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 762.000 de euro.
În luna august a anului trecut, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a suspendat pentru șase luni activitatea complexului turistic Doruleț, din zona Retezat, pentru nerespectarea normelor igienico-sanitare la prestarea serviciilor de cazare turistică și lipsa elementelor obligatorii de informare și caracterizare pentru produsele alimentare utilizate la prepararea mâncării. În același timp, administratorii complexului au fost amendaţi și cu 15.000 de lei. Acuzațiile sunt grave, însă realitatea nu este așa cum pare, dacă ne luăm după afirmațiile proprietarului.
„Într-o săptămână-două am redeschis complexul, nu a fost vorba de o problemă majoră, chiar dacă măsura ANPC-ului sună foarte dur. A fost vorba doar de o singură cameră cu probleme“, declară Stelian Onea, proprietarul complexului format din trei cabane. Potrivit acestuia, decizia ANPC i-a dăunat însă afacerii, puţini clienţi trecându-i ulterior pragul. Printre alte unități de cazare apostrofate de inspectorii Autorității se numără mai multe hoteluri de două și trei stele din Cluj-Napoca (Hotel Melody, Sport, Cristian).
Ce-au reclamat consumatorii?
Probabil că în situația proprietarului din Retezat mai sunt și alții, deși era de așteptat ca într-un an de criză operatorii economici din turism să fie mai atenți la serviciile pe care le oferă. Dar n-a fost să fie, reclamațiile clienților având ca obiect serviciile turistice (pachete de cazare, timesharing) și cele de alimentație publică din cadrul unităților de primire turistică crescând de la 950, în 2009, la 1.049, în 2010.
Cel mai des, turiștii s-au plâns pentru că le-a fost schimbat hotelul fără ac