"Ca cineast israelian sunt responsabil fata de societate", a spus la Bucuresti Eran Riklis in ziua premierei cu "Misiunea managerului de resurse umane", film turnat in mare parte in Romania. Distinsa cu Premiul Publicului la Festivalul de la Locarno, propunerea Israelului la Oscaruri a intrat din 4 februarie si pe ecranele romanesti.
"Filmul meu nu e o poveste despre Romania!", a spus franc regizorul la conferinta de presa atunci cand a fost chestionat in legatura cu felul in care a ajuns sa "personalizeze" nenumita tara din Europa de Est prezenta in bestsellerul lui Abraham B.Yehoshua. Pentru popularul cineast israelian (autorul lui "Lemon Tree" si "The Syrian Bride"), acest roadmovie ar fi putut avea loc si in America, pentru ca ideea filmului sta, explica el, "intr-o calatorie de la punctul A la punctul B, nu in punctele A sau B."
"Misiunea managerului de resurse umane" isi desfasoara primul sfert la Ierusalim, unde un ziar tocmai a dezvaluit faptul ca o fosta angajata a unei brutarii, moarte in urma unui atentat terorist, a stat o saptamana la morga fara s-o revendice nimeni. Trece suficient timp pana cand aflam ca moarta era romanca.
Ca sa-si spele sentimentul de vina si, mai ales, imaginea sifonata din presa, directoarea brutariei il trimite pe managerul de resurse umane cu cadavrul in Romania pentru a-l returna familiei impreuna cu niste bani.
De la sosirea in tara, managerul descopera treptat ca moarta, ca si el, avea o relatie disfunctionala cu familia. Daca el era in divort si incerca sa-si pastreze empatia fata de oameni, Iulia Petrache, victima, lasase acasa o mama cu care nu mai vorbea, un fost sot si un fiu adolescent ajuns vagabond. In plus, cortegiul funerar intampina si destule probleme administrative.
Filmul foloseste multe clisee si va fi probabil cel mai prost perceput in Romania, unde se vor