Printre "binefacerile" impuse Romaniei de catre regimul comunist gasim pseudoarhitectura de tip simplisto-kitsch. Geometria heirupista, cu volume in unghi drept, reprezentata de cutii etajate lipite cu mortar, trebuia sa fie egala pentru omul nou din "iepoca de aur".
Viziunea proletcultista infiintata de mintea cu barbison a lui Lenin devenea litera de Evanghelie rosie si insusita de satelitii sovietelor supreme. Adevarate bijuterii arhitectonice au fost rase cu lamele buldozerelor Kirov de pe obrazul fin al marilor orase cazute prada flagelului comunizarii.
Cladiri de o incontestabila valoare istorica insemnau pentru colhoznicii cu stea la cozoroc o sfidare la adresa lor de jalnici absolventi de komsomol.
Suflul noului curent decimator a lovit inevitabil Romania. Palate, hanuri, conace, biserici, case boieresti erau facute una cu pamantul la ordinele ocarmuirii salopetare. Parfumul neasemuit al targurilor de odinioara era viciat de duhoarea de basamac al excavatoristului fruntas in munca socialista.
Stilurile constructive neoclasice, brancovenesti, renascentiste au fost inlocuite cu baraci din beton urcate una peste alta de catre macaragiul proaspat lepadator de clop si cojoc argasit. Romantismului architectural ii lua locul "cubismul futurist" bazat pe figuri geometrice spatiale, mai primitive decat cumpana si firul cu plumb.
Mesterii levantini, arhitectii francezi, inginerii nemti erau azvarliti in lada de gunoi a nerecunostintei pentru operele lor de o rara frumusete. Basoreliefurile, pridvoarele stilizate, motivele arhitecturale inspirate din registrul decorativ al lacaselor de cult muntenesti-oltenesti, frizele, arcadele isi gaseau corespondent antonim in simplismul precar al nou scolitilor ridicatori de edificii. Blazoanele, insemnele heraldice, monogramele piereau in favoarea stucaturii in forma de s