Cu o populatie de 1,35 miliarde de locuitori, aproximativ o cincime din populatia totala a lumii, China se apropie tot mai mult de statutul de cel mai mare consumator de produse alimentare din lume.
Pe o piata cu o cerere in continua crestere si preturile produselor alimentare evolueaza cu repeziciune, in special in zona produselor de sera, dar si pentru cereale si leguminoase.
Astfel, castravetii, al caror pret mediu a crescut cu aproximativ 20% in ultimul an, procent considerabil pe o piata reglementata precum cea a Chinei, au ajuns sa se comercializeze in ianuarie 2011 cu 5,72 yuan/kg, echivalentul a 2,75 lei.
Un pret asemanator de comercialziare in China au si rosiile (5,87 yuan, echivalentul a 2,8 lei), al caror pret a urcat in ultimul an cu 7,7%. Varza este printre cele mai ieftine produse care se poate gasi in aprozarurile si pietele din marile orase ale Chinei, aceasta putand fi cumparata cu doar 1,99 yuan (0,95 lei).
In ceea ce priveste carnea, pretul mediu variaza intre 12,48 yuan (5,95 lei), pentru pestele viu, si 44,12 yuan (21,05 lei), pentru carnea de oaie. Laptele ambalat la cutii costa 15,66 yuan (7,5 lei), iar cofragul de oua se vinde cu putin peste 10 yuan, echivalentul a 4,79 lei.
Chiar daca preturile din magazinele lor ni se par mici sau foarte mici comparativ cu cele din Romania, valorile la care sunt comercializate produsele alimentare sunt si de doua ori mai mari decat preturile de productie, potrivit datelor Biroului National de Statistica al Chinei.
Spre exemplu, in partea a doua a lunii decembrie 2010, pretul mediu de productie al orezului in China s-a cifrat la 2,84 yuan, echivalentul a 1,35 lei, in vreme ce pe rafturile magazinelor acesta se vindea cu 5,24 yuan (2,49 lei).
Totodata, pretul de producator al merelor a fost la sfarsitul anului trecut de 5,66 y