În ianuarie 2011 Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov a avut 38.641 de solicitări. Numărul oamenilor care sună la ambulanţă în weekend este covârşitor, cu efecte în ambele tabere. Medicii de la ambulanţă nu ştiu unde să se ducă mai întâi, iar pacienţii care nu au o problemă considerată urgentă aşteaptă sosirea medicului cu orele.
Acesta este motivul pe care Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie din România l-a avut în vedere atunci când a lansat serviciul CallMed. În loc de 112, apelezi 1363, iar cel ce îţi răspunde nu este un medic necunoscut de la ambulanţă, ci chiar medicul tău de familie, care se presupune că te şi cunoaşte personal, cu tot cu toată istoria ta medicală. Convenabil, însă pe bani. Tariful este de 0,95 euro/minut plus TVA, iar numărul poate fi apelat din reţelele Vodafone, Orange, Cosmote şi RomTelecom.
"Oamenii sună la Ambulanţă pentru că aşa sunt învăţaţi. Mai ales în weekend. Vor învăţa în timp că, în loc să sune la 112, pot să formeze 1363. Şi acolo vor fi consiliaţi. Dacă într-adevăr trebuie să sune la 112 vor fi îndrumaţi mai departe. Dacă nu este nevoie, putem oferi un sfat, putem stabili o programare", spune Marina Pîrcălabu, preşedintele Patronatului Medicilor de Familie din Bucureşti şi judeţul Ilfov. "Serviciul acesta a venit din nevoia noastră de a comunica suplimentar cu pacienţii noştri. Nu uitaţi că medicul de familie are un statut special în sistem, el îşi cunoaşte pacienţii.
Cu siguranţă, mecanismul va degreva aglomeraţia din weekend de la 112, unde sunt solicitări peste măsura lor de a le putea rezolva. Mai mult, unele nici nu justifică un apel acolo, se pot rezolva altfel", spune Marina Pîrcălabu.
Cum funcţionează CallMed
Pentru a putea intra în contact cu un medic de familie, pacientul trebuie să apeleze numărul 1363. După mesajul vocal, pacientul trebuie să tasteze codul unic d