UNICEF, Organizaţia Naţiunilor Unite care luptă pentru protecţia drepturilor copiilor, pune actul educativ pe lista acţiunilor prioritare după dezastre naturale. „Educaţia de urgenţă“ îi poate ajuta pe copiii supravieţuitori ai unui dezastru natural, sau după un conflict social, ca în Egipt, să revină la normalitate, relatează Euronews.
Chiar şi la un an de la cutremur, în Haiti, majoritatea şcolilor încă se luptă cu mizeria lăsată în urmă de catastrofa naturală. Mai mult de 200.000 de oameni au fost ucişi. Renane spune că a fost norocoasă să fie în viaţă. Şi-a pierdut piciorul , dar nu şi speranţa. Are alături familia, dar şi pe cei de la organizaţia umanitară Handicap International.
În ianuarie, anul trecut, cutremurul din Haiti a lăsat fără case un million şi jumătate de oameni. Aproximativ 60% dintre şcoli au fost distruse, dar eforturile de reconstrucţie au făcut ca aproape toţi copiii să ajungă la şcoală din nou în septembrie, chiar dacă majoritatea lecţiilor erau predate pe pânză, şi nu pe tablă.
Sărăcia alimentează absenteismul
Oricum, marele obiectiv al profesorilor a fost să-i ajute pe copiii foarte traumatizaţi. Din cauza calamităţii, acum există un risc foarte mare de absenteism. Cu toate acestea, mulţi copii reuşesc să depăşească probleme extraordinare. Renane, de doar 9 ani, şi-a pierdut piciorul în timpul cutremului, însă a reuşit să ia viaţa de la capăt alături de sora ei geamănă.
Gemenele sunt la şcoală de la 6.30 dimineaţa până la prânz, la ora 13.00. Doar 15% din şcolile din Haiti sunt finanţate de stat, toate celelalte sunt private şi, de aceea, foarte scumpe. Majoritatea copiilor nu îşi permit taxele, cărţile şi nici transportul.
După cutremur, Renane nu mai dorea să meargă la şcoală. Directoarea şcolii, Marie-Anne Simon, spune că „ a venit într-o zi, dar a doua zi nu a mai vrut să vină. Am întrebat-o de c