Abia ce-și reveniseră după evenimente dificile în 2010 (sistarea operării din cauza norului de cenușă, respectiv închiderea aeroporturilor din cauza condițiilor meteo nefavorabile), industria aeriană se află în fața unei noi provocări.
Creșterea prețului barilului de petrol va duce, cel mai probabil, la un val de scumpiri a biletelor de avion.
Săptămâna trecută, Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) a avertizat că scumpirea petrolului pune în pericol rentabilitatea industriei. Potrivit asociației, în decembrie 2010, companiile aeriene au estimat că vor cheltui în anul ce urmează circa 156 miliarde de dolari, cu 12% mai mult ca în 2010.
Previziunea IATA se baza pe un preț mediu al barilului de petrol de 84 de dolari. Însă, cu fiecare dolar în plus adăugat prețului de la care s-a pornit estimare, factura companiilor aeriene crește cu 1,6 miliarde de dolari. Combustibilul este cea mai mare cheltuială pe care o companie aerienă o are, reprezentând, în medie, 27% din cheltuielile totale.
Potrivit site-ului spaniol expansion.com, International Airlines Group (IAG), holdingul care deține companiile British Airways și Iberia, va cheltui anul acesta cu 23% mai mult pentru alimentarea aeronavelor cu kerosen, mai precis 4,83 miliarde de euro. Cheltuielile operatorului low cost Vueling pentru combustibil vor crește cu 18% factura, adică cu 213 milioane de euro, în timp ce Spainair estimează o majorare de 10% a costurilor kerosenului.
De asemenea, compania americană Delta Airlines a anunțat de curând că, dacă prețul petrolului va continua să crească, compania va fi nevoită să majoreze prețul biletelor de avion.
Impactul creșterii prețului barilului de petrol, care a crescut în ultima săptămână cu 8% din cauza prostestelor din Egipt, se va vedea în industria aeriană, cel mai probabil, în semetrul al doilea.