Pentru îmbunătăţirea modului de utilizare a orelor petrecute la birou, este nevoie de flexibilizarea timpului de lucru, de eliminarea activităţilor care nu aduc productivitate şi îngreunează îndeplinirea sarcinilor şi de înţelegerea clară a ceea ce este cu adevărat important, în condiţiile în care orice demers ulterior este inutil.
Problema statului peste program este din ce în ce mai prezentă în viaţa angajaţilor. Suprasolicitarea şi primirea de sarcini în ultimele minute din program sunt principalul motiv pentru depăşirea orei de plecare de la birou. „Am auzit de multe ori spunându-mi-se, prin companiile cu care colaborez, că «angajaţii lucrează 10-11 ore pe zi şi tot nu au timp să termine toate sarcinile de serviciu»", mărturiseşte Constantin Stan, consultant asociat Ascendis. „Într-o ţară ca România, în care productivitatea este încă la jumătate faţă de ţările dezvoltate din Uniunea Europeană, ziua de muncă de zece ore a devenit aproape o regulă", adaugă Stan, care crede că fenomenul demonstrează o lipsă acută de eficienţă în cadrul proceselor interne din companii.
Gabriel Puşcaş, angajat la un birou de traduceri autorizate, povesteşte că de patru luni încoace ajunge acasă doar după ora 21.00. „La ora închiderii biroului, mereu sunt nevoit să mai stau cam două ore peste program. Şeful ne spune să ne terminăm treaba şi să nu ne supra-aglomerăm ziua următoare. Problema este că zilnic avem clienţi, iar treaba parcă nu se mai termină", spune Gabriel. „Nu înţeleg de ce când negociem salariul nu avem curaj să discutăm şi despre orele suplimentare. Mi se pare un abuz, dar nu-mi permit să risc pierderea jobului", completează tânărul, care vrea să-şi găsească un nou loc de muncă. Alteori, orele peste program reprezintă un obicei doar de a pierde vremea cu scopul de a sta cât mai mult la birou pentru a fi apreciat de şefi. „La noi în firmă, este o «modă» de