Asta au stabilit, după luni de anchetă, procurorii Secţiei de urmărire penală şi criminalistică din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Aşadar, accidentul aviatic nu a fost provocat de o eroare umană sau defecţiuni tehnice ale elicopterului.
Procurorii Parchetului General au dispus, azi, prin rezoluţie, neînceperea urmăririi penale cu privire la evenimentul aviatic, petrecut în 26 iulie 2010, în Colţii Ţapului din Munţii Bucegi.
„Cercetările efectuate au relevat faptul că la originea catastrofei aeriene în care a fost implicat elicopterul militar de tipul SIKORSKI CH-53D, s-a aflat un factor obiectiv concretizat în condiţiile meteo nefavorabile întâlnite pe timp de zbor, a căror evoluţie concretă nu a putut fi prevăzută (caz fortuit). Echipajul s-a confruntat cu schimbări bruşte şi de mare amplitudine ale condiţiilor meteo, constând în coborârea plafonului de nori şi scăderea vizibilităţii sub limitele de zbor VFR (zbor la vedere), fenomene atmosferice greu previzibile în apropierea acestor forme de relief", se arată într-un comunicat de presă, remis, azi, de Parchetul General.
Procurorii mai spun că „în zonă şi în perioada de referinţă s-a constatat că situaţia meteorologică a fost caracterizată de instabilitate atmosferică şi de o mare variabilitate a elementelor de mediu caracterizate prin nebulozitate. Evoluţia condiţiilor meteo la altitudine şi mai ales în zone muntoase este greu de stabilit cu certitudine deoarece apariţia curenţilor ascendenţi şi descendenţi specifici acestor forme de relief generează fenomene atmosferice care se modifică local într-o succesiune imprevizibilă, aşa cum rezultă din hărţile de sol România - Secţiunea Curbura Carpaţilor din zona de referinţă şi din harta zonei de impact. Catastrofa aeriană nu s-a datorat unor motive tehnice sau erori umane, ci la originea acesteia s-a aflat un facto