Salariile pe care le oferă retailerii străini care intră în 2011 pe piaţa locală sunt cu 20-30% mai mici decât cele pe care ar fi fost nevoiţi să le plătească în cazul în care ar fi venit în România în urmă cu doi sau trei ani. Costul forţei de muncă în România este încă foarte scăzut comparativ cu cel din alte ţări, semn că rentabilitatea angajaţilor români ar putea aduce în continuare investiţii străine deşi climatul economic nu este cel mai favorabil.
Costurile cu forţa de muncă ale unui investitor din domeniul retailului sunt de aproximativ 8.300 de euro pe an, cu 25% mai reduse faţă de 2008 (când erau de 11.305 euro pe an), retailul înregistrând cele mai scăzute valori ale acestui indicator, potrivit celui mai recent studiu al firmei de audit şi consultanţă PricewaterhouseCoopers România (PwC), realizat pe un eşantion de 58 de companii din care 76% au capital privat străin.
Anul acesta îşi vor face intrarea pe piaţa locală trei dintre cei mai mari retaileri din Europa- Lidl, H&M şi Leroy Merlin -, nume care aduc schimbări semnificative în comerţul românesc şi care vor angaja fiecare sute de oameni până la sfârşitul anului, oferindu-le salarii aliniate la cele oferite în prezent de ceilalţi jucători de pe piaţă.
"Atât salariile, cât şi beneficiile din retail sunt la un nivel mai redus comparativ cu anii 2007- 2008, în special la nivelul comisionului din vânzări. Mulţi retaileri din domeniul fashion au tăiat comisionul de vânzări şi bonurile de masă", a spus Elena Popa, senior consultant în cadrul firmei de executive search Antal.
România are în continuare unul dintre cele mai ieftine costuri cu forţa de muncă din Europa, chiar dacă adesea investitorii străini sunt nemulţumiţi deoarece cheltuielile aferente unui salariu pot ajunge la circa jumătate din câştigul brut încasat de salariat, dacă se ia în considerare şi impozitul pe veni