Peste trei milioane de calorifere din România, adică mai mult de jumătate din cele racordate la sistemul centralizat de încălzire, au montate repartitoare de costuri. Cu toate că a lansat ideea obligativităţii repartitoarelor, statul român nu dispune de un organism de certificare şi verificare a acestora.
Repartitoarele de costuri pentru încălzire instalate în apartamente dau craiovenilor mari bătăi de cap. În ultima perioadă, mai mulţi cititori au sesizat GdS că aceste aparate înregistrează eronat, umflând facturile de încălzire. De fiecare dată, reclamanţii s-au văzut flituiţi de companiile care operează pe piaţă. Nu au găsit înţelegere nici măcar la autorităţile statului. Motivul: nu există în prezent în România vreun laborator de testare a acestor aparate. În privinţa altor utilităţi, consumatorii pot face reclamaţii pentru testarea aparatelor. Repartitoarele de costuri sunt considerate însă infailibile.
„Aceste aparate nu sunt făcute nici în Bulgaria, nici în China, nici pe vapor. Sunt făcute în Germania. Dacă se defectează, indică eroare sau anumite coduri. Au garanţie 36 de luni şi nu pot indica greşit. Poate cel mult să fie dereglat unul... la un milion!“, a spus Gabriela Vieriu, de la departamentul de relaţii cu clienţii al uneia dintre cele mai mari firme care operează piaţa internă, Ista SRL.
Piaţa repartitoarelor, sat fără câini
Practic, unde poate face reclamaţie un consumator nemulţumit?
Unii reclamanţi s-au adresat până acum Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Dolj, însă reprezentanţii acestei instituţii spun că nu pot ajuta evantualii reclamanţi.
„Noi nu avem aparate prin care să testăm aceste sisteme. Reclamaţiile le direcţionăm către Biroul Român de Metrologie Legală“, a spus Petre Dumitrescu, reprezentantul CJPC Dolj. La BRML Dolj, aflăm însă că repartitoarele nu sunt ap