Consumatorii români, alături de cei din Grecia, au resimţit anul trecut cel mai intens efectele crizei financiare şi nivelul ridicat al datoriei ţărilor de origine, dintre europeni, la polul opus aflându-se nemţii, potrivit unei analize realizate de grupul GfK.
Grupul GfK a realizat o analiză la nivel european a consumului privat în 2010 şi perspectivele pentru anul 2011. Conform prognozei GfK, consumul privat a crescut anul trecut cu 0,5%.
"Făcând o comparaţie la nivel european, germanii sunt de departe cei mai optimişti atunci când vine vorba de consum, în vreme ce românii şi grecii o duc cel mai greu. În consecinţă, aşteptările economice ale consumatorilor au fost tot negative: românii au fost în coada clasamentului în Europa, urmaţi de greci", potrivit GfK.
În analiza companiei de cercetare se mai arată că guvernele din ambele ţări se află sub o mare presiune internaţională pentru a-şi reduce deficitele bugetare, după ce au beneficiat de ajutor financiar din partea Fondului Monetar Internaţional, Băncii Centrale Europeane şi UE.
"Rezultatul este reprezentat de reducerile drastice în domeniul serviciilor sociale şi creşterile de taxe şi impozite. În conformitate cu aceasta, aşteptările consumatorilor din ambele ţări privind veniturile au fost negative în anul 2010. Dispoziţia de a cumpăra, de asemenea, a fost afectată de temerile consumatorilor privind viitorul", se mai arată în analiza GfK.
Reprezentanţii GfK România estimează că şi 2011 va fi un an dificil pentru consumatorii români.
"Deşi s-a scris şi s-a vorbit destul de mult înainte de criză că România nu va avea de suferit, iată că suntem, împreună cu Grecia, cei mai afectaţi. Şi 2011 se anunţă un an foarte dificil, cu venituri reduse pentru populaţie şi un nivel al pesimismului deasupra mediei europene", a declarat, într-un comunicat, directorul general GfK România, Andi D