Consumatorii români, urmaţi de cei greci, au resimţit cel mai intens efectele crizei financiare în 2010, arată o analiză GfK la nivel european.
Aşteptările economice ale consumatorilor au fost negative, românii clasându-se în coada clasamentului în Europa, urmaţi de greci, potrivit GfK. Germanii sunt de departe cei mai optimişti atunci când vine vorba de consum, în vreme ce românii şi grecii o duc cel mai greu.
Citiţi şi:Calitatea vieţii s-a întors la nivelul din '89
Rezultatul este reprezentat de reducerile drastice în domeniul serviciilor sociale şi creşterile de taxe şi impozite. În conformitate cu aceasta, aşteptările consumatorilor din ambele ţări privind veniturile au fost negative în anul 2010. Dispoziţia de a cumpăra, de asemenea, a fost afectată de temerile consumatorilor privind viitorul, se mai arată în analiza GfK, citată de Mediafax.
Consumul privat a crescut anul trecut cu 0,5%, potrivit analizei grupului GfK.
Germania: s-a înregistrat anul trecut o creştere a vânzărilor atât pe segmentul produselor alimentare, cât şi al celor nealimentare. De asemenea, nemţii au cheltuit mai mult pe fiecare articol de îmbrăcăminte cumpărat şi au avut tendinţa de a opta pentru produse de calitate superioară.
Polonia: Şi în rândul polonezilor disponibilitatea de a cumpăra a atins o valoare pozitivă în comparaţie cu restul Europei, datorită creşterii PIB cu 3,5% anul trecut.
Franţa: plăţile mai mari pentru asigurările sociale şi orele de lucru mai puţin numeroase, ca urmare a săptămânii de lucru de 35 de ore impuse legal, îşi pun amprenta asupra competitivităţii economiei.
Consumatorii francezi se tem în prezent de o reducere majoră a nivelului lor de trai. Acest lucru se reflectă în indicele aşteptărilor privind nivelul mediu al venitului în 2010 şi predispoziţia pentru a cumpăra a poporului francez, ambele scăzute, se mai