Criza economică a „tras oblonul" peste multe publicaţii, în special locale. Mulţi jurnalişti şi-au recuperat salariile în instanţă, iar unii au părăsit branşa.
Cristina Guseth, preşedinta Freedom House România, a organizat ani la rând cursuri pentru perfecţionarea şi profesionalizarea breslei jurnalistice. Ea susţine că schimbarea de mentalitate se va produce în timp, cu trecerea mai multor generaţii. Cu toate acestea, selecţia pe criterii de valoare în mass-media s-a făcut doar parţial. „În general, sunt puţine redacţii care să considere că jurnalismul de calitate (quality journalism) este un model de succes financiar, aşa cum găseşti atâtea publicaţii prestigioase afară şi chiar în ţară. Fară îndoială, criza a redus numărul ziariştilor", susţine Cristina Guseth. Ea a constatat că numărul blogerilor şi ziariştilor independenţi a crescut, dar profesionalismul individual e cel care naşte profesionalismul iar credibilitatea nu ţine de brandul sub cupola căruia este publicat un material. „Acum şi internetul joacă un rol important, ziariştii au bloguri care se impun şi câştigă audienţe.Un ziar credibil şi de calitate contează şi imaginea sa se răsfrânge şi asupra ziaristului. Dar până la urmă credibilitatea şi capacitatea individuală contează, cred eu", susţine Guseth.
Presa locală şi regională au terenul lor
Una din problemele mass-mediei în general este lipsa jurnaliştilor specializaţi pe anumite domenii. Această lipsă este şi mai evidentă la nivelul presei locale. „Eu aş spune că, date fiind condiţiile economice, volumul bugetelor de publicitate reduse, avem o presă locală destul de puternică. Foarte multe titluri, multe, simple gazete de partid, dar există şi ziare locale serioase. Şi puternice pe plan local, uneori cu impact naţional. La nivel local, presa locală «joacă pe terenul ei», prin urmare nici un ziar central nu «bate» un ziar local cu u