Celebra secvenţă din filmul Airplane, în care avionul este pilotat de o stewardesă şi un pilot automat gonflabil e pe cale să devină realitate.
Se poate avea atâta încredere în electronică, sute de pasageri să fie lăsaţi în grija unui singur pilot? Fără ezitare, Clayton Jones răspunde “da”. Patronul Rockwell Collins, numărul 1 în avionică şi sisteme de comunicaţii militare şi aeronautice arată că prezenţa unui singur pilot în cabină, asistat de aparatură modernă, este suficientă pentru zborul în perfectă siguranţă al avioanelor de linie, aşa cum deja se întâmplă acum cu unele avioane cargo. “Tehnic e perfect posibil, dar e greu de acceptat”, explică el pentru Les Echos.
Prezenţa unui al doilea pilot e inutilă, cu noile tehnologii de comunicaţii şi ghidaj al zborului prin satelit, spune Jones. Societatea sa lucrează acum la punerea la punct a unui sistem de trafic aerian de ultimă generaţie care uşurează munca pilotului principal. Mai mult, se află în stadiul de pregătire un proiect de avionică al viitorului, botezat „Cockpit 3”, bazat pe automatizarea completă a postului de pilotaj.
În caz de urgenţă pilotează stewardesa
Ideea nu e nouă. Ea a mai fost vehiculată în septembrie trecut de către patronul “Ryanair”, Michael O’Leary. „Un pilot e de-ajuns, zău! Computerul face aproape toată treaba.” Dacă are probleme, pilotul apasă un buton de alarmă, iar o stewardesă antrenată să piloteze îl înlocuieşte imediat”, explica senin O’Leary. Vorbele patronului au iscat un val de nemulţumire în compania, piloţii şi stewardesele propunând ca acesta să fie înlocuit de un angajat stagiar.
Teama unui val de concedieri în rândurile personalului de zbor, dar şi teama pasagerilor fac ca dezbaterea să fie foarte spinoasă. Patronul Rockwell Collins e convins totuşi că schimbarea e inevitabilă: “Aşa cum am trecut de la trei piloţi la doi, nu mă îndoiesc