Doar unul din şapte patroni de întreprinderi mici şi mijlocii îşi fac planuri de afaceri pe trei-cinci ani. "Doar 13 % dintre IMM-uri au un plan de afaceri pe trei sau cinci ani, acesta în condiţiile în care orice concept de dezvoltare a unei firme nu poate fi realizat pe o durată mai mică de cinci ani", a declarat miercuri, la un seminar, Aurel Şaramet, preşedintele Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM).
Acesta a arătat, citând un studiu, că doar 24% dintre IMM-uri au contracte de consultanţă externă, cei mai mulţi dintre întreprinzători preferând să nu apeleze la consultanţi din afara firmei.
O altă problemă semnalată de Şaramet se referă la faptul că, deşi la nivel european există o definiţie clară a IMM-urilor, fiecare bancă comercială din România are definiţii diferite pentru o astfel de întreprindere. "Un IMM care se duce la o bancă se trezeşte că la altă bancă nu e IMM. Apar astfel mici şicane pe care IMM nu e capabil să le înţeleagă", a mai spus Şaramet.
Garanţii de 950 milioane euro
Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM) a acordat garanţii de 950 de milioane de euro şi a plătit 45 de milioane euro către bănci în cazul IMM-urilor care au avut probleme la rambursarea către bănci a creditelor garantate de FNGCIMM.
Şaramet a arătat că în ultima vreme au început să solicite garanţii pentru credite mai ales firmele din domeniul producţiei, în timp ce cele mai multe care au "căzut" au fost afacerile din sectorul construcţiilor.
La rândul său, Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal şi economist-şef Raiffeisen Bank, a arătat că 60.000 de firme au dispărut în 2009 faţă de 2008. "Multe nu aveau obiect de activitate. Ele erau de fapt vehicule de "optimizare fiscală, ceea ce presupune creşterea cheltuielilor deductibile fiscal şi scăderea taxelor plătit