Oficialii FMI spun că e nevoie de reforme profunde în companiile de stat din energie şi transporturi
Franks: Arieratele acestor companii reprezintă 5% din PIB, adică 6 miliarde euro
“Facturile neplătite constituie o frână majoră în calea creşterii economice''
Restructurarea companiilor de stat din energie şi transporturi reprezintă cea mai mare provocare pentru susţinerea creşterii economice, aceste societăţi având nevoie şi de investiţii private pentru că Guvernul nu va avea suficiente resurse, a declarat şeful misiunii FMI de evaluare, Jeffrey Franks. "Cea mai dificilă provocarea privind creşterea este aceea de a implementa reforme profunde în companii de stat: energia şi trasporturilor. În absenţa unor investiţii masive în energie în anii următori România nu va putea creşte rapid. Va fi nevoie de mai multă participare privată pentru că statul nu are bani. Companiile energetice ineficiente trebuie eficientizate prin restructurare şi cadrul de reglementare trebuie reformat pentru a asigura concurenţă şi preţuri realiste. Trebuie acordată atenţie şi protejării consumatorilor vulnerabili şi a angajaţilor din aceste companii", a spus Franks la prezentarea concluziilor celei de-a şaptea misiuni comune FMI, CE, Banca Mondială.
Şeful misiunii FMI a explicat că sectorul transporturilor este important pentru creşterea economică pentru că acesta va permite productorilor să-şi transporte eficient produsele către pieţe din România şi din lume. "Ca şi în domeniul energiei, firmele de stat de transport sunt subcapitalizate şi netehnologizate, nu fac faţă concurenţei. (...) Trebuie restructurate şi trebuie atras capital privat în completarea fiondurilor de la UE", a adăugat Franks.
Arieratele companiilor se ridică la peste 25 mld. lei
Datoriile restante ale companiilor de stat însumează echivalentul a 5% din PIB, facturile nepl