Trecerea TIR-urilor seamănă cu atacul unei coloane motorizate. Mamuţii de fier sar şanţurile din şosea tunând din obloanele metalice.
Când roata loveşte marginea gropii, tremură toată strada. Vibraţiile se întind pe sub case până departe, în curţi. "Aşa este de un an de zile. Nu mai putem nici dormi şi nici deschide geamurile", se plânge Sandor Lajos, un localnic, în numele a 200 de familii din strada Matei Corvin.
"Scurtătura" cu hârtoape
În primăvara anului trecut, când viceprimarul Gheorghe Carp a inaugurat în faţa jurnaliştilor drumul de legătură dintre DN1 (E60) şi DJ 190, care uneşte Şoseaua Borşului de cartierul Episcopia Bihor prin vecinătatea sediilor Frigoexpres şi Comau, nimeni nu bănuia ce va urma.
Lărgită şi modernizată, breteaua de acces a fost gândită ca o scurtătură între Vama Borş şi drumul de Satu Mare, oferind TIR-urilor alternativa unui drum mai puţin circulat, prin Episcopia. Dar de atunci locuitorii străzii Matei Corvin nu mai au linişte. "Pentru noi a fost cea mai mare prostie. Nu inaugurezi un drum când ştii că-i asfaltat doar pe jumătate. Vin şoferii de TIR cu 70 de kilometri la oră şi, când intră la noi pe stradă şi dau de gropi, zdrăngăne camioanele de se trezesc până şi morţii", spune Sandor Lajos.
"Tremură" casele
Calvarul începe în zori. "Pe la 3 dimineaţa, şoferii de TIR dau drumul la motoare prin parcările din vecinătate, iar pe la 4 pornesc la drum. Trec unul după altul. Nici vorbă să mai poţi dormi", povesteşte Lajos.
Sub roţile huidumelor, strada şi aşa nemodernizată s-a transformat într-un drum plin de gropi, pe care maşinile de mare tonaj trec vuind din încheieturi. "Nu mai avem linişte. Drumul e la 3 metri de geamuri, iar când trece un camion de 40 de tone vibrează toată casa. Duminica trecută mi-am pus o ceaşcă de cafea şi, înainte să apuc să o gust, s-a vărsat jumătate din ea, aşa se sc