În ciuda crizei economice, România a înregistrat anul trecut cel mai ridicat nivel al exporturilor de la Revoluţie încoace, în parte şi datorită creşterii livrărilor pe pieţe non-UE, mai puţin afectate de criză, precum China, Japonia, Canada, Rusia, Azerbaidjan sau Africa de Sud. Sursa: Arhiva
Produsele româneşti care au ajuns în aceste ţări sunt dintre cele mai diverse, de la covoare, vinuri, instrumente optice, echipamente energetice sau nave maritime şi fluviale.
Potrivit datelor Ministerului Economiei, valoarea exporturilor româneşti în ţările terţe s-a majorat anul trecut cu 38,7% faţă de 2009, mult peste media ratei de creştere a livărilor către Uniunea Europeană, de 24,4%. Totuşi, ponderea lor în total exporturi rămâne încă limitată, dat fiind că 72,1% din vânzări au fost direcţionate către statele UE (de unde provin şi 72,4% din importuri).
Vinuri româneşti în Japonia, covoare în Mexic
Printre ţările cu creşteri semnificative a exporturilor se numără Japonia (74,73%), unde am vândut componente auto, rulmenţi, aparate electrice, produse de sticlărie, vinuri etc., Coreea de Sud - 49,37% (echipamente energetice şi industriale, nave maritime şi fluviale, îngrăşăminte şi furaje etc.), China - 45,15% (accesorii auto, îngrăşăminte chimice, echipamente energetice, anvelope şi produse din cauciuc, vinuri).
În Canada am înregistrat o majorare de trei ori a exporturilor (321%) - pe această piaţă am livrat, anul trecut, maşini şi aparate electrice, cazane şi echipamente nucleare, componente şi părţi de avioane.
În ceea ce priveşte SUA, exportatorii români au reuşit anul trecut să-şi majoreze vânzările cu peste 61%, americanii fiind interesaţi îndeosebi de componente auto şi îngrăşăminte chimice. Pe piaţa din Mexic, exporturile au crescut cu peste 51% (anvelope, covoare, produse siderurgice diverse, instr