13 februarie a fost pentru Festivalul de film de la Berlin ziua 3D-ului pentru ca toate cele trei filme in 3D din Selectia Oficiala au avut proiectiile de presa. Prima concluzie ar fi ca alegerea a doua dintre ele n-a fost gratuita. Unul sondeaza conditia umana si rostul 3D-ului, altul contextualizeaza arta Pinei Bausch, iar al treilea, ei bine, al treilea e semnat de Werner Herzog.
In "Les contes de la nuit" (primul film in 3D din cursa pentru Ursul de Aur si singurul film frantuzesc din Competitia Oficiala), cunoscutul Michel Ocelot nu foloseste 3D-ul pentru a da carnalitate personajelor, ci pentru a pune in evidenta fundalul. El foloseste, de fapt, pentru prima oara papusi animate in 3D.
Ocelot imagineaza mai multe basme create si interpretate de aceleasi trei personaje. Basmele se petrec in zone diferite ale lumii (Tibet, Africa, Antile etc) si in momente diferite (de pilda, Evul Mediu), dar motorul tuturor este povestea de iubire dintre un baiat si o fata.
Toate personajele apar mai ales din profil (ca in picturile rupestre) si intotdeauna in contre jour, ceea ce face ca fetele lor sa para negre. Daca de la inceput remarci ca eroii sunt intr-o dimensiune, tot de la inceput te surprinde stratificarea decorului de pe fundal, frumusetea lui delicata.
Treptat, filmul incepe sa iti placa si chiar daca momentele de legatura dintre basme suna mai degraba fortat, basmele au un umor si, mai ales, o frumusete speciala. Daca Dieter Kosslick, selectionerul festivalului, a planuit sa aduca o noutate in Competitia Oficiala, ea e justificata de faptul ca, dincolo de intelepciunea povestilor, filmul foloseste in mod original 3D-ul.
Pentru prima oara in materie de 3D nu sunt interesante personajele, ci lumea din spatele lor - mandalele complicate, decorurile pictate in mov, roz si bleu din Tibet, florile albastrii din Evul