De mai bine de 20 de ani problema șoselei ocolitoare a fost pe buzele tuturor făgărășenilor. Sătui de zgomotul asurzitor al autovehiculelor grele, de crăpăturile din pereţii caselor şi de asfaltul distrus, oamenii au făcut nenumărate sesizări la Primăria Făgăraș. Fără niciun rezultat, însă. Şoseaua ocolitoare era condamnată, parcă, la statutul de deziderat perpetuu. Pentru prima oară însă, după 21 de ani, însă, edificarea acesteia este un fapt cert.
„Vă pot spune cu certitudine: şoseaua ocolitoare se va construi. Lucrările vor fi finanţate de Uniunea Europeană, cu aplicaţie în perioada 2013-2016. Ea nu va afi amplasată pe locul unde se credea până acum, paralel cu digul de lângă Olt. Dacă ar trece pe acolo, drumul ar fi considerat şosea de centură, proiect care nu poate fi finanţat de UE. Există o deosebire între şoseaua de centură şi cea ocolitoare. Şoseaua de centură estea cea care ocoleşte monumentele istorice şi punctele aglomerate dintr-un oraş, dar străbate totuşi oraşul, pe anumite porţiuni. Este şi cazul actualului presupus traseu al centurii, care ar tăia oraşul în dreptul cartierului Galaţi. Cum spuneam, UE nu finanţează acest gen de şosea de centură. Şoseaua ocolitoare, în schimb, este cea care ocoleşte în întregime oraşul. Ni s-au propus două variante de traseu.
Prima ar fi presupus un traseu care trecea Oltul în dreptul comunei Mândra, ar fi ocolit cartierul Galaţi, ar fi traversat încă o dată Oltul, ieşind în DN 1 la Beclean. Am respins-o pentru că era o variantă costisitore, cu poduri şi traseu accidentat, pe Dealul Galaţiului. A doua variantă, cea pe care am acceptat-o, presupune ca traseul ocolitoarei să înceapă din Mândra, o va lua la stânga, va ocoli Făgăraşul, inclusiv satul Hurez, urmând a face joncţiunea cu DN 1 în dreptul comunei Beclean. Este un proiect cert. Va dura ceva timp până la a fi pus în practică – asemeni lucrări