Partidele și companiile au pus bazele unei strânse prietenii, din care câștigă ambele părți: politicienii - donații, iar oamenii de afaceri - contracte preferențiale cu statul.
UMR Rovinari a obţinut, în 2009-2010, peste 60 de contracte cu statul (unele fără licitaţie), în valoare de peste 65 de milioane de lei. Firma a donat PDL 300.000 de lei în 2009. Modul Proiect, din Teleorman, a donat 500.000 de lei către PSD în 2008. Firma este abonată la contracte de milioane de lei cu statul, câștigate, întâmplător sau nu, în zone controlate de social-democraţi. Cardinal Motors a sponsorizat PNL cu 125.000 de lei în 2008, când liberalii erau la guvernare. În acea perioadă, a câştigat diverse contracte cu o serie de instituţii publice. Iar exemplele de acest gen sunt cu zecile.
„Am putea bănui că este o coincidență, dar, dacă e așa, este o coincidență extrem de stranie“, afirmă Cristian Pârvulescu, președintele Asociației Pro Democrația. „E destul de greu de demonstrat că există o legătură de cauzalitate între sponsorizarea unei formațiuni și câștigarea unei licitații. Totuși, când se întâmplă pe scară largă, evident că apar semne de întrebare“, spune, la rândul său, Elena Iorga, director de programe în cadrul Institutului de Politici Publice (IPP).
Un indiciu că există o relaţie clară între donaţii şi licitaţii este numărul mare de companii care sponsorizează, în paralel, două sau chiar trei partide. General Concrete, Elcomex, Apolodor, Montaj Grup, Remat, Master Chem Oil ori grupul Asesoft sunt o mică parte din entităţile care au dat bani şi la stânga, şi la dreapta. Mecanismul este extrem de simplu, crede Pârvulescu. „Oamenii de afaceri care dau bani unui partid gândesc acest lucru ca pe o investiție. Ei nu donează din convingere, ci pentru că știu că sumele li se pot întoarce înzecit“, explică el.
Cum se falsifică achizițiile publice
Un