În România anului de criză 2011, mulţi artişti, printre care violonistul Alexandru Tomescu şi pianistul Horia Mihail, au ales să se reprezinte singuri pentru a obţine contracte în lumea muzicală. Printre agenţii şi impresarii puternici autohtoni se numără Simona Kessler, pe piaţa de carte, şi Mihai Constantinescu, pe cea a muzicii clasice.
În vremurile de criză, artistul care se dedică în întregime perfecţionării artei sale rămâne doar un vis aspiraţional. Violonistul Alexandru Tomescu şi pianistul Horia Mihail, unii dintre muzicienii talentaţi ai noii generaţii, au devenit şi propriii lor manageri, deşi sunt impresariaţi sau angajaţi ai unor instituţii. Pe Alexandru Tomescu îl impresariază, în România - Artexim, iar la Paris - Valmalete. La rândul său, Horia Mihail este angajat pe postul de solist concertist atât la Societatea Română de Radio (Orchestrele şi Corurile Radio), cât şi la Filarmonica Braşov.
În muzica clasică, una dintre cele mai puternice agenţii este Artexim, condusă de Mihai Constantinescu, firmă care îi reprezintă, printre alţii, şi pe dirijorii Cristian Mandeal sau Horia Andreescu, şi este în acelaşi timp organizatoarea Festivalului Internaţional „George Enescu". De asemenea, Angela Gheorghiu şi Răzvan Mazilu au agenţi care se ocupă de relaţia lor cu presa.
Interpreţi şi manageri
„Cred că în ziua de astăzi asistăm la un reviriment al tipului de personalitate renascentistă: artistul care nu doar cântă la vioară sau la pian, ci ţine şi corespondenţa, negociază contracte, eliberează facturi, face prezentări, încheie parteneriate media, găseşte sponsori. Sigur că este spectaculos la prima vedere, pe termen lung însă toate aceste ocupaţii conexe ajung să consume foarte mult din timp", spune Alexandru Tomescu. Contractele din străinătate le obţine fie prin intermediul agenţiilor de impresariat, fie prin legătura directă cu organiz