Daca inainte de criza avocatii facturau mai ales onorarii de succes si variabile, clientii acestora au solicitat incepand cu anul trecut si onorarii fixe cu scopul de a-si pastra un nivel constant de predictibilitate financiara.
“Am inceput sa lucram si cu onorarii fixe. Clientii au nevoie de predictibilitate si vor sa stie cat ii costa un anumit proces inainte de a-l incepe. Noi, ca avocati, ne-am eficientizat astfel incat sa terminam procesele foarte repede”, spune Crenguta Leaua (foto sus), managing partner al casei de avocatura Leaua si Asociatii. Ea spune ca onorariile fixe au reprezentat anul trecut aproximativ o treime din totalul incasarilor inregistrate de firma de avocatura.
Societatea de avocatura a facturat anul trecut de 5,3 milioane euro (fara TVA), incasari in crestere cu 97% fata de anul 2009, avansul fiind datorat in special serviciilor de consultanta, litigii si arbitraj.
Avocatii Leaua si Asociatii au consiliat juridic si institutii ale Statului roman, Ministerul de Finante, respectiv Ministerul Mediului, iar potrivit casei de avocatura, in aceste cazuri onorariile sunt mai reduse in medie cu 10-30% decat nivelul perceput clientilor din mediul privat.
Departamentul de consultanta a inregistrat anul trecut cea mai mare crestere, de 200%, si datorita efectului de baza, intrucat casa de avocatura s-a specializat incepand cu 2005 in arbitraj international si abia anul trecut ceilalti doi piloni ai activitatii companiei (consultanta si litigii) si-au echilibrat ponderea in veniturile totale. Potrivit casei de avocatura, proiectele care au generat acest avans au provenit din zona de fuziuni si achizitii in domenii precum infrastructura, energia si constructiile.
Astfel, avocatii Leaua&Asociatii au fost implicati in 2010 in sapte proiecte din dreptul aviatiei, inclusiv finantarile specifice. De asemenea, avocatii au of