Cei care vor să-şi achiziţioneze o locuinţă prin programul guvernamental trebuie să ştie că, pe lângă avansul minim, mai au de suportat multe alte taxe. Pentru taxele notariale, asigurări, comisionul către Fondul de Garantare şi depozitul colateral, solicitantul trebuie să mai scoată din buzunar cel puţin 2.000 de euro.
Mulţi dintre cei care vor să-şi cumpere o locuinţă cu credit, inclusiv prin programul „Prima Casă", nu iau în calcul că, pe lângă banii împrumutaţi, trebuie să vină şi cu un aport propriu. Iar acesta nu este reprezentat numai de avansul minim obligatoriu. Pe lângă avans, cel care îşi cumpără o locuinţă va mai avea de achitat o serie de taxe.
Taxe la notar
Printre primele costuri pe care solicitantul „Prima Casă" trebuie să le suporte sunt cele de autentificare la notar a unei declaraţii pe propria răspundere din care să rezulte că debitorul nu mai deţine alte imobile şi că nu are alte împrumuturi ipotecare. Declaraţia are un cost variabil, cuprins între 15 şi 40 de lei, la care se adaugă TVA. În cazul în care solicitantul a găsit locuinţa şi a ajuns la un acord cu vânzătorul, va trebui să încheie un antecontract şi să achite avansul. De regulă, avansul plătit în momentul semnării antecontractului este cel minim impus de bancă. Mai exact, 3.000 de euro pentru un preţ de 60.000 de euro (locuinţe vechi), 3.500 de euro pentru 70.000 de euro (case nefinalizate) şi 3.750 -75.000 de euro (case construite în asociere). Dacă preţul de achiziţie depăşeşte cele trei praguri, diferenţa va fi suportată tot de cumpărător.
Comision către fond
Înainte de a aproba creditul, banca va trimite unul dintre evaluatorii imobiliari pentru a stabili preţul real al locuinţei. Tariful evaluatorului se ridică la aproximativ 360 de lei. În unele cazuri, taxa de evaluare este acoperită de bancă. În continuare, pentru aprobarea creditului, solicitantu