Aplicarea unei cote unice de TVA la nivel naţional, în locul cotelor multiple existente în prezent, care merg până la un nivel maxim admis de 25%, este una dintre modificările legislaţiei privind TVA propuse de Comisia Europeană.
"Legislaţia referitoare la TVA a fost introdusă în urmă cu 40 de ani la nivel comunitar. Şi în timp au fost aduse numeroase modificări. Cu toate acestea, complexitatea actualului sistem de TVA duce la costuri suplimentare inutile şi creşte povara conformării atât pentru contribuabili, cât şi pentru autorităţile fiscale. Şi există diferenţe foarte mari de aplicare a directivei la nivelul fiecărui stat membru", consideră Daniel Anghel, partener Taxe şi impozite indirecte la PwC.
Comisia Europeană a lansat spre dezbatere un document consultativ referitor la modificările legislaţiei privind TVA, perioada de consultări urmând să se termine la sfârşitul lunii mai.
România are printre cele mai mari cote de TVA din UE, apropiată de nivelul maxim admis, cota standard fiind majorată în vara anului trecut de la 19% la 24%. Totodată, mai există două cote reduse de TVA, de 9% şi, respectiv, 5%.
La nivelul UE, cota TVA a fost majorată în multe ţări, aceasta fiind una dintre principalele surse de venituri pentru bugete.
"Şi alte state membre au majorat TVA, dar au luat în paralel şi alte măsuri cum ar fi reducerea impozitelor directe, plafonarea contribuţiilor sociale sau acţiuni pentru reducerea şomajului. Pe termen scurt, măsura aduce câştiguri la buget, dar pe termen mediu şi lung încasările din TVA nu vor mai fi la fel de mari având în vedere că nivelul ridicat al cotei duce la reducerea consumului şi a puterii de cumpărare", a afirmat Anghel.
Creşterea încasărilor din TVA în urma majorării cotei la 24% a salvat bugetul României anul trecut, favorizând încadrarea în deficitul agreat cu FMI, însă a frânat consumul, eco