Proprietarii de malluri continuă războiul împotriva chiriaşilor. Pe masa judecătorilor apar tot mai multe solicitări de declanşare a procedurii de insolvenţă sau a falimentului pentru diferiţi retaileri locali şi chiar internaţionali.
În majoritatea dosarelor se invocă neachitarea chiriei faţă de proprietar. O parte din retaileri apelează la soluţia insolvenţei, ca măsură protectivă, înainte ca proprietarii de malluri să se sesizeze în instanţă. Situaţia a devenit mai acută anul trecut, din cauza scăderii puterii de cumpărare a populaţiei, cu impact direct asupra vânzărilor derulate de retaileri.
Consultanţii imobiliari locali sunt de părere că în acest an cei mai atacaţi în instanțe vor fi retailerii locali, care nu au nici experienţa şi nici susţinerea brandurilor internaţionale. „În rândul retailerilor internaţionali există susţinere. Aceştia îşi permit să stea pe minus o perioadă mai lungă de timp și în plus au capacitatea să îşi rodeze stocurile“, susţine Răzvan Gheorghe, managing director, Cushman&Wakefield.
Omul de afaceri ieşean Iulian Dascălu, supranumit regele mallurilor, spune că nu este adeptul apelării în justiţie, însă admite că sunt situaţii în care nu există altă soluţie. „Sunt puţine cazuri în care insolvenţa a dus la o reorganizare de succes, motiv pentru care apelând la această variantă nu scapi de problema recuperării datoriilor“, consideră Dascălu.
Metodă de intimidare
Procesele comerciale sunt foarte sinuoase şi se întind, în cele mai bune cazuri, pe o perioadă de doi ani. De cele mai multe ori, proprietarii de centre comerciale apelează la acestă metodă după ce au fost amânaţi în repetate rânduri cu plata chiriei. Ajunşi la tribunal, aceştia sunt conştienţi că solicitarea insolvenţei nu este o metodă eficientă de recuperare a datoriilor în timp util, însă speră că presiunea juridică îi va face pe chiriaşi să ced