ON-LINE
În presa internaţională (inclusiv bloguri) au tot apărut, de la începutul anului, bilanţuri şi liste ale celor mai bune cărţi apărute în 2010.
Astfel, pe site-ul revistei Locus, Jeff VanderMeer (două premii World Fantasy şi multe alte nominalizări ca scriitor şi editor) şi Adam Roberts (trei nominalizări la Premiul Arthur C. Clarke) îşi desemnează preferinţele după chipul şi asemănarea fiecăruia dintre ei.
Concluzia lui VanderMeer este că, dincolo de tendinţe şi de tipare, „e vorba despre fericita fragmentare a genului şi consolidarea vocilor singulare [...] nu există o cale unică, şi asta este o caracteristică dătătoare de speranţă“.
Pe lista lui cu cele mai bune romane fantasy ale lui 2010 sînt autori mai puţin cunoscuţi publicului român, autori care nu sînt producători de bestselleruri la foc automat, autori care şi-ar găsi drumul mai repede prin teritoriile mainstream decît prin cele ale genului. Pe primele trei locuri VanderMeer clasează romanele The Golden Age al cehului Michal Ajvaz, The Narrator de Michael Cisco şi Redemption in Indigo de Karen Lord (Premiul William L. Crawford 2011 pentru acest roman de debut fantasy). Printre ceilalţi nominalizaţi se numără: Felix Gilman, N.K. Jemisin, Richard Kadrey, Thomas Mullen, Nnedi Okorafor, Johanna Sinisalo şi un singur autor publicat în limba română, Peter Straub.
Pentru ramura SF, Locus l-a invitat pe scriitorul britanic Adam Roberts să facă lista celor mai bune 10 romane apărute în 2010. El crede că, în ultima vreme, membrana care separă sefeul de mainstream este tot mai permisivă, şi consideră asta a fi o veste bună. De asemenea, mai constată că sefeul e din ce în ce mai globalizat, romane excelente fiind scrise şi în alte limbi decît engleza.
Printre romanele clasate de Roberts în Top 10 se află: Zoo City de Lauren Beukes, The Dervish House de