Foto: Augustin Bucur
Un public în delir la Sala Mare a Teatrului Naţional. Acesta a făcut o alegere excelentă când a inclus în repertoriul său piesa „Le Diner des cons" - „Dineu cu proşti", scrisă de actorul, dramaturgul şi scenaristul francez Francis Veber, căruia conaţionalii i-au atribuit titlul de „regele farsei".
Filmul a turnat argint viu în piesele de teatru ale lui Francis Veber, molipsindu-se de la cascadele lor de ilaritate şi inteligenţă. Dacă James Bond ne-a cultivat gustul pentru urmăriri ca în filme, Francis Veber ne dezvoltă gustul pentru iuţeala spiritului, replica knock-out-ului, cuvântul care răstoarnă situaţii precum elefantul în magazinul de porţelanuri. Este o piesă care suie şi coboară în comicul de situaţii, precum vagonetele de la montagne-russe ori cabinele de la roata parcului de distracţii, doldora de hohote de râs, răsplătiţi de preaplinul talentului unor mari actori care sunt când pe culmile speranţei, când în adâncul deznădejdii.
Francois Pignon, un rol mănuşă pentru Horaţiu Mălăele. Foto Augustin Bucur
Un talent înnăscut, Francis Veber adaugă dramaturgiei şi scenariilor de film dinamica peliculei de celuloid, omniprezentă în filmele care au rulat pe ecranele româneşti: „La cină cu un gogoman", adaptare după „Dineu cu proşti", „Le placard" (Dulapul), „Tais-toi!" (Ciocul mic), „La Doublure" (Tipul de la parcare), „L'Emmerdeur" (Pacostea), cu Lino Ventura şi Jacques Brel, „Le grand blond avec une chossure noire" (Marele blond cu un pantof negru), avându-i pe afiş pe Mireille Darc şi Pierre Richard. Pelicula „La cage aux folles" (Colivia cu nebune) i-a adus o nominalizare la „Oscar", la categoria „cel mai bun scenariu adaptat".
Alegerea lui Ion Caramitru, care semnează regia spectacolului de la Teatrul Naţional, este excelentă, dovadă că publicul are nevoie să se destindă, să se amuze în această lume atât de c