Ultima zi a Festivalului Internaţional al Filmului din Berlin. Sîmbătă se vor decerna premiile, întrebarea care planează asupra Berlinalei este: Care dintre cele 16 filme din competiţie va obţine Ursul de Aur şi care vor fi distinse cu Urşi de Argint?
Corespondentul RFI la Berlin, William Totok
Cea de-a 61-a ediţie a Festivalului Internaţional al Filmului de la Berlin se apropie de sfîrşit. Sîmbătă juriul internaţional, prezidat de actriţa şi regizoarea Isabella Rossellini, va anunţa cîştigătorii. Se aşteaptă ca marele premiu, Ursul de Aur, să fie decernat producţiei regizorului iranian Asghar Farhadi, intitulată „Divorţul“. Filmul lui Farhadi este o subtilă dramă de familie care evită critica directă a sistemului politic fundamentalist. Regizorul însă a folosit numeroase „şopîrle“ care demască faţa adevărată a statului islamist.
Din Berlinală nu au lipsit nici filmele care tematizează trecutul recent al Germaniei Occidentale. Este vorba despre perioada controversată a anilor 1960. Filmul lui Andres Veiel, care are un titlu cu o rezonanţă de lozincă politică interogativă: „Cine, dacă nu noi“ tematizează perioada de gestaţie a revoltelor politice şi a radicalizării fanatice din acei ani.
Pornind de la biografiile protagoniştilor grupului terorist autodenumit Fracţiunea Armatei Roşii (RAF), regizorul l-a plasat în centrul acţiunii pe Bernward Vesper (interpretat de August Diehl), prietenul viitoarei teroriste Gudrun Ensslin (Lena Lauzemis). Filmul începe în 1949 cu o scenă memorabilă în care tatăl lui Bernward, poetul nazist Will Vesper îi explică fiului său teoria raselor superioare, folosind în acest scop o povestire despre pisici. Pisicile sunt evreii regnului animal, explică bătrînul poet fiului său. Asta după ce seniorul a împuşcat o pisică pe care tînărul voia s-o îngrijească.
Gudrun Ensslin provine dintr-un mediu protestant, e