Academia Romana, cel mai inalt for de cultura si educatie al tarii, a intocmit, in noiembrie trecut, un Raport pe marginea Proiectului Legii Educatiei Nationale, proiect devenit intre timp lege in toata regula.
Elaborat de Centrul European de Studii in Probleme Etnice al Academiei, Raportul imbina analiza strict juridica, efectuata la cel mai inalt nivel stiintific, cu cercetarea din teren. Rezultatele sunt cutremuratoare: santajul criminal al UDMR, altoit pe slabiciunea si iresponsabilitatea guvernantilor, a ascuns un "sarpe" otravitor la sanul neputincios al patriei. Poate niciodata, in 92 de ani de stat national si unitar, guvernul tarii romanesti nu si-a fabricat, cu buna stiinta, un instrument atat de pervers si de distrugator cum este aceasta lege a educatiei. Iata, telegrafic, principalele constatari ale Academiei: Legea incalca in repetate randuri Constitutia; devine sursa de tensiuni interetnice; separa pe criterii etnice educatia in scoala; rupe orice punti de comunicare intre comunitatile maghiare si romane, reducand sansele de convietuire pasnica; transforma limba romana, limba statului, intr-o limba straina; loveste puternic insasi minoritatea maghiara, izoland-o si condamnand-o la saracie, lasand-o fara sanse de dezvoltare personala; intareste imixtiunea factorului politic in treburile scolii; nu este in acord cu dreptul european; acorda drepturi colective minoritatilor, in virtutea apartenentei la o categorie etnica; discrimineaza comunitatile romanesti din zonele cu populatie majoritar maghiara etc. etc. Raportul se intinde pe 50 de pagini. Ca si in cazul Rosiei Montane, concluziile documentate ale Academiei au fost ignorate. Au prevalat ratiunile meschine de ordin politic, desi, la nivel declarativ, legea a fost numita "unul dintre cele mai ambitioase proiecte de reforma din ultimii 21 de ani".
"Legea Marko Bela, legea supradrepturil