„Falusul” lui Brâncuşi
şi importanţa nonconformismului în artă, societate şi politică
Google ne reaminteşte că astăzi, 19 februarie 2011, se împlinesc 135 de ani de la naşterea artistului care a revoluţionat sculptura modernă, Constantin Brâncuşi, foarte cunoscut şi apreciat pentru „Pasărea măiastră”, „Domnişoara Pogany”, „Coloana fără sfârşit”, „Masa tăcerii”, „Muza adormită”, „Poarta sărutului”, „Începutul lumii”, „Cocoşul”, „Peştele” şi atâtea alte lucrări care au deschis un câmp creativ cu totul nou. Spre exemplu, „Danaide” s-a vândut cu o sumă record de peste 18 milioane USD, iar, în 2005, una dintre „Pasarile în spaţiu” ale lui Brâncuşi a depăşit acest record fiind adjudecată la o licitaţie cu peste 27 milioane USD. Google îl celebrează pe Brâncuşi
Opera sa s-a lovit însă de serioase neînţelegeri şi prejudecăţi, ca mai toate revoluţiile care aduc idei şi perspective complet noi. Nu toţi ochii au fost deschişi cu disponibilitatea de a aprecia arta acestui creator de geniu. În locul emoţiei şi contemplării cu încântare, Brâncuşi a avut de înfruntat în timpul vieţii încruntarea, ostilitatea şi orbirea multora.
Spre exemplu, lucrarea lui Brâncuşi „Prinţesa X” expusă la „Galeriile independenţilor” din Paris a stârnit un scandal, fiind chiar chemată poliţia pentru a o scoate din expoziţie. Un ministrul francez urma să fie prezent la vernisaj şi s-au găsit omniprezenţii, iată, indiferent de timp şi loc, „oameni de bine” care au dorit să nu zgârie ochii sensibili ai demnitarului cu o sculptură care „aducea” cu un falus… Remarcabil a fost însă răspunsul poliţiştilor veniţi la faţa locului care nu au luat nici o măsură pentru a înlătura lucrarea lui Brâncuşi, afirmând că judecarea artei nu este de competenţa lor, astfel că nu pot da curs cererii de scoatere a „Prinţesei X” din expoziţie. Prinţesa X
În 1927, a urmat incidentul din Statele