Arestările pe bandă rulantă ale vameşilor şI poliţiştilor de frontieră de la graniţele de nord şI sud-vest ale ţării aduc, totodată, şI un noian de întrebări cu relevanţă majoră pentru securitatea naţională. Pentru că în cazurile amintite vorbim despre zeci şI sute de funcţionari ai statului acuzaţi de luare de mită, devine evident faptul că acest comportament este unul vechi, chiar specific sistemului. Şi-atunci, pe cale de consecinţă, referirea la obligaţia serviciilor de informaţii de a ţine sub observaţie fenomenul este una la fel de legitimă. Problema nu constă atât în permisiunea acordată de către vameşi şI poliţişti de frontieră de a trece graniţa României de către contrabandişti de ţigări, fără îndoială gravă şI ea, cât în crearea breşelor pentru traficul de fiinţe umane, de arme, droguri, materiale strategice etc. Nici unul dintre vameşii şI poliţiştii de frontieră acuzaţi nu poate să fie sigur că, de fapt, condrabandistul de ţigări nu a cărat altceva, cu mult mai grav.
Un aşa fenomen trebuia în mod obligatoriu ţinut sub observaţie de către serviciile de informaţii: Direcţia Generală de Informaţii şI Protecţie Internă a MAI - pentru poliţiştii de frontieră şI SRI – pentru Vamă. În principal, atribuţiile acestora constau în prevenirea generalizării năravurilor. Cum arestările au atins sute de persoane ne este evident că acest deziderat nu a fost atins şI din acest moment încep dilemele cu ce s-a întâmplat, în mod real, la frontiera ţării. Să presupunem că SRI şI DGIPI au tot dat rapoarte factorilor decizionali în anii din urmă. Aceasta înseamnă Preşedinte, Guvern, ministere de profil, justiţie, comisii parlamentare. Aceasta înseamnă PDL, PNL, UDMR şI PSD, care au fost la guvernare în ultimii cinci ani. Este clar că n-au fost luate în seamă rapoartele respective cI, dimpotrivă, au provocat reaşezări pe aceleaşi coordonate ale corupţiei. În acest sen