Fie că eşti educator, învăţător, dascăl sau profesor de sprijin, elevii cu cerinţe speciale au nevoie de mai multă grijă din partea ta. Printr-o colaborare între Asociaţia Învingem Autismul şi Inspectoratul Şcolar Bucureşti, 20 de profesori au învăţat cum să integreze elevi cu autism sau ADHD.
„Copilul are greşeli foarte dese. Este de bun augur să-i punctez de fiecare dată abaterile? Nu intervine o sursă de stres în felul acesta?", „Răspunde neîntrebat, nu poate să fie atent 5-10 minute la oră şi în rest visează. Nu scrie, nu relaţionează cu învăţătorul".
„Clasa lui era într-un atelier mecanic şi nu pot să vă spun ce nu făcea: distrugea motoare, tot ce era în dulapuri. Începuse să tragă de fete. Iar mama lui mi-a spus că-şi doreşte foarte mult să-şi facă prieteni". Nu sunt în niciun caz comportamentele unor copii răsfăţaţi, timizi sau prost crescuţi. Sunt simptome ale unor tulburări ca ADHD - deficit de atenţie, hiperactivitate şi impulsivitate - sau autism, descrise de profesori itineranţi care au lucrat în grădiniţă sau în şcoală cu astfel de copii.
Pentru a fi integraţi în şcoli de masă, şi nu în cele speciale, unde progresele educaţionale pot fi mai slabe, elevii cu ADHD sau tulburări din spectrul autist, sindrom Down sau alte deficienţe mintale sau fizice au dreptul de a fi asistaţi sau îndrumaţi gratuit de un profesor de sprijin, care mai este numit şi itinerant. Acesta participă alături de copil la ore, ajutându-l să facă faţă cerinţelor dascălului.
Părinţii pot obţine un profesor de sprijin printr-o cerere adresată Direcţiei de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. Există multe cazuri în care părinţii preferă să plătească din surse proprii un psihopedagog care însoţeşte copilul la şcoală sau grădiniţă, numit în termeni de specialitate „umbră" (din engleză: „shadow").
Aveţi încredere în copil
Luciana Hăloiu, psihope