Din cei aproape 10.000 de kilometri de cale ferată, numai jumătate sunt electrificaţi, pe restul operându-se ca acum 50 de ani! / Foto: Dragoş Stoica / Jurnalul Naţional CFR-ul zace de mulţi ani în datorii istorice. În fiecare an, zerourile adăugate la pierderi se lasă cu negocieri acerbe şi promisiuni de reformare, fără vreun rezultat concret. În ciuda restructurărilor din 2010 şi cu toate promisiunile Guvernului, anul 2011 a găsit tot sistemul feroviar înecat în datorii. Facturi neplătite şi alte datorii către furnizori. Potrivit datelor CFR SA, compania a terminat anul cu datorii de 5,36 miliarde de lei, din care 2,76 miliarde de lei reprezintă obligaţii către furnizori şi 2,59 miliarde lei, restanţe către bugetul de stat.
Una dintre cauzele facturilor uriaşe din conturile sistemului feroviar românesc o reprezintă energia electrică. CFR-ul, unul dintre cei mai mari consumatori de energie electrică din ţară, îşi permite să achiziţioneze energia la preţ de lux! Aşa se face că facturile către energie sunt plătite la suprapreţ, ajungând la o medie de 0,4815 bani/kW/h. Categoria de lux în care CFR preferă să îşi plătească facturile nu este decât o altă dovadă a răsfăţului şi nesimţirii cu care se gestionează visteria ţării. În fiecare an, restanţele CFR-ului sunt achitate din buget, mai exact din banii românilor de rând. Mai departe, "atenţia" cu care politicienii au gestionat sistemul feroviar au făcut cu mult mai uşoară viaţa băieţilor deştepţi din energie.
CFR SA, compania care răspunde de infrastructură, este şi deţinătoarea contractelor pe energia electrică. Mai departe, CFR Marfă sau CFR Călători sunt consumatorii finali, cei care îşi plătesc atât cât consumă în contul contractelor deţinute de CFR SA. Jurnalul Naţional a încercat să afle care este motivul pentru care CFR SA are statut de "consumator captiv". Cum se face că un sistem