Gramatica dificilă a latinei este o bază bună pentru însuşirea limbilor moderne. Puţin îndrăgită de mulţi tineri din cauza gramaticii grele, latina devine atractivă dacă profesorul ştie să-şi facă lecţia frumoasă.
Ce-i motivează pe liceeni să nu privească latina ca pe o limbă moartă şi o materie inutilă? Dascălul de la ore - crede Ioana Munteanu, lector doctor la Catedra de Limbi Clasice a Universităţii din Bucureşti. Ea atrage atenţia că este posibil ca limba latină să fie scoasă din lista materiilor opţionale de bacalaureat.
Munteanu spune că în majoritatea statelor europene se dă importanţă latinei în şcoli, inclusiv în Ungaria şi Bulgaria, ţări care nu sunt latine: „Creierul uman funcţionează diferit atunci când asimilează o limbă neuzitată şi una pe care o foloseşti frecvent. Sunt centrii diferiţi care răspund de aceste feluri de a învăţa limbile respective. Trebuie să asimilezi la început gramatică multă ca să fii stăpân la traducere. După ce ai înghiţit pastila asta, care pentru unii este amară, vin şi compensaţiile, ţi se deschide o lume fascinantă".
Colegiul Naţional „Gheorghe Şincai" din Bucureşti are un olimpic internaţional la limba latină. Maria Lucia Goiană, sau Marilu, aşa cum îi spun apropiaţii, a câştigat anul trecut medalia de aur la Certamen Horatianum, un concurs internaţional, echivalentul unei olimpiade internaţionale de latină. Marilu crede că pasiunea pentru latină a venit într-un „mod copilăresc".
„S-a născut din pasiunea mea pentru istorie. În primul an de liceu aş fi vrut să învăţ mai multe limbi vechi şi latina a fost la îndemână. Apoi am cunoscut-o mai în profunzime. Mi-a plăcut foarte mult. Mi s-a părut că este o preocupare care mă ajută să cresc spiritual şi care mă îmbogăţeşte. Acum studentă în primul an la Limbi Clasice, Marilu nu-şi doreşte să piardă nici măcar cinci minute din cursurile de la facultate.