Speriaţi de criza financiară, românii s-au orientat tot mai mult spre concediile interne spre bucuria operatorilor locali din turism. Vestea că recesiunea va lua sfârşit în 2011 nu le pică tocmai bine hotelierilor de pe litoralul românesc, pentru că românii ar putea alege din nou destinaţii externe.
În prima parte a crizei, investitorii de la Marea Neagră nu erau văzuţi deloc cu ochi buni. Tarifele mari din hotelurile româneşti - etichetate drept necompetitive cu cele ale vecinilor bulgari - erau considerate inamicul numărul unu ale acestor businessuri. Trebuie să precizăm că hotelurile de pe litoral concentrează aproape jumătate din capacitatea de cazare din România.
Teoria era că, pe măsură ce veniturile populaţiei vor scădea, ieşirile pe litoral vor fi unul dintre primele lucruri pe care românii le vor tăia de pe listă. Dar nu a fost deloc aşa. Turismul de la mare a scăzut, dar asta nu înseamnă căunora nu le-a mers bine sau, în cel mai rău caz, decent.
Există păreri că sfârşitul crizei va fi pentru unii şi sfârşitul confortului. Grosso modo, numărul turiştilor de pe litoral a scăzut în 2010 cu 15% faţă de anul anterior, până la 1,3 milioane de persoane, conform Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). Dar o bună parte dintre cei mai bogaţi români, care au afaceri la mare, par destul de mulţumiţi de modul în care au decurs lucrurile anul trecut.
De exemplu, George Copos (care, potrivit clasamentului „Forbes 500 Miliardari", are o avere de 200 de milioane de euro), proprietarul grupului de firme Ana, zâmbeşte mulţumit. Deşi vara trecută s-a concentrat mai mult pe investiţiile sale turistice de la munte, nu se poate spune că cele două hoteluri de la Eforie Nord - Europa şi Astoria - îi sunt indiferente. Mai ales că gradul de ocupare a crescut în vara anului trecut la 80% faţă de 70% în urmă cu doi ani.
Vacanţe