Pregătiţi să rişte mai mult decât dezvoltatorii imobiliari, operatorii marilor lanţuri de hipermarketuri prezente în România şi-au luat inima în dinţi şi au început să-şi construiască propriile malluri. Ce anume îi motivează?
Principalul motiv care i-a aruncat pe retaileri în jocul imobiliar este lipsa unor spaţii care să se plieze pe nevoile lor. Dacă în 2007-2008 dezvoltatorii se întreceau în anunţarea a zeci de malluri în cele mai exclusiviste locaţii, realitatea a dovedit că puţine planuri au prins contur.
„Dacă dezvoltatorii aşteaptă un «return on investment» (rată de profitabilitate n.red.) de 12%, ceea ce ar însemna circa opt-nouă ani, operatorii de hipermarketuri sunt mulţumiţi cu 6%, adică chiar şi 18 ani. Banii câştigaţi din rulajul hipermarketurilor locale sau din alte ţări sunt băgaţi în imobiliare, în locaţii de excepţie. Pe de altă parte, retailerii în căutare de locaţii centrale nu au şanse să lucreze cu dezvoltatori, deoarece aceştia din urmă nu au un profit suficient de mare la achiziţia terenurilor pentru a acoperi o asemenea investiţie, pentru că nici utilizatorii finali nu mai plătesc chiriile din trecut“, explică Răzvan Gheorghe, managing director în cadrul Cushman&Wakefield.
În ultimii doi ani, marile reţele de hipermarketuri au dovedit că sunt dispuse să plătească sume importante de bani pentru terenuri în locaţii bune. Romania Hypermarche, operatorul Cora România, este cel mai elocvent caz. Belgienii au investit, în ultimii doi ani, 50 de milioane de euro în achiziţia a 40 de hectare de teren în România şi sunt pregătiţi să dezvolte trei malluri de mari dimensiuni în Constanţa, Braşov şi Bacău.
„În afară de unitatea din Baia Mare şi cea din Sun Plaza, restul sunt în proprietatea noastră. Preferăm să avem propriile noastre spaţii, pentru că în acest fel suntem liberi să ne organizăm după bunul plac. Când eşti chiriaş