Arta de la Galeria Dialog
Galeria Dialog din Bucureşti este un spaţiu care de cinci ani încoace urmăreşte atent să (re)dea publicului mari artişti aproape uitaţi sau figuri încă puţin cunoscute, dar ale căror practici artistice îi fac deosebit de interesanţi pentru ceea ce pot aduce discursului prezent. Un loc în care faci şcoală, înveţi artă românească a secolului XX, despre artişti lăsaţi în ultimii douăzeci de ani în afara timpului sau descoperiţi cu adevărat abia astăzi. Înveţi cum să curatoriezi o artă până la urmă dificil de abordat acum, ce marcă să îi pui, cum s-o plasezi în contextul ei istoric, dar să o faci accesibilă în contemporaneitate. Lecţii de curatoriat şi o artă care devine mai puţin închisă ochilor contemporani.
Criticul de artă şi curatorul Ruxandra Garofeanu a creat şi a îngrijit acest spaţiu din 2005 încoace. În peste cinci ani, aici au fost expuşi Wanda Sachelarie Vladimirescu, Florica Ioan, Benedict Gănescu, Maria Brateş Pillat, Lucia Cosmescu, Ştefan Sevastre, Gabriel Ştephănescu Arephy, Dan Eremia Grigorescu, Samuel Mützner, Ion Vlad, Apcar Baltazar, pictura familiei Mărginean. În expoziţiile din seria Pictura scrierii, i-am căutat pe Arghezi, pe Nichita, pe Foarţă, pe Gabriela Melinescu şi pe Traian T. Coşovei şi i-am regăsit pe Pallady, Margareta Sterian şi Corneliu Michăilescu. Galeria îşi schimbă formele şi scenografia atunci când primeşte lucrările explozive ale Arianei Nicodim (din pene, sfoară, lemn, hârtie, metal); spaţiul este reevaluat pe verticală şi uită de clasicele simeze, devine o invenţie nouă. Poate că un punct important în viziunea curatorială a Ruxandrei Garofeanu este tocmai acesta: galeria nu e niciodată suportul neutru al artei, ci lucrările îşi găsesc întotdeauna perfect locul, se creează de fiecare dată un nou ambient al artei şi un discurs nou. Aceeaşi percepţie şi odată cu apăsătorul Convoi al sacri