Principala cauză pentru continuarea actualului raliu al petrolului nu este situația din Libia cât pericolul ca turbulențele să se extindă și în celelalte țări arabe, în special în Arabia Sudită.
Prețul barilului de petrol a ajuns până la cea mai mare cotație din ultimii doi ani și jumătate din cauza îngrijorărilor conform cărora violențele din Libia ar putea provoca o întrerupere a livrărilor. Libia, care este doar al optulea producător de petrol între membrii OPEC, a extras, în ianuarie, 1,6 milioane barili pe zi. Cantitatea ar putea fi acoperită ușor de ceilalți membri ai OPEC, care pot produce, în prezent, circa patru - cinci milioane barili pe zi în plus.
Dar cel mai mare pericol, care este și motivul majorării cotațiilor, este posibilitatea ca turbulențele să se extindă și în celelalte țări bogate în petrol din Orientul Mijlociu, în special în Arabia Saudită, care deține actualmente cele mai importante rezerve de extracție.
Petrolul WTI Crude a sărit cu mai mult de 9% de vineri și până acum, ceea ce a dus la micșorarea diferenței față de petrolul Brent Crude. O continuare a actualului raliu ar adăuga presiuni suplimentare asupra inflației și asupra revenirii economice globale, lucru care a cauzat deja o scădere pe piețele de capital. Ieri, prețul mediu al benzinei la pompă din SUA a atins 3,17 dolari pe galon, nivel atins ultima oară în octombrie 2008 și care este cu 2,5% sub media anului respectiv, media care a favorizat recesiunea care a urmat.
Între timp, în Europa raliul înregistrat de petrolul Brent are două consecințe majore, în condițiile în care aversiunea la risc a crescut și a dus la întărirea dolarului, ceea ce a făcut ca achizițiile de petrol în euro să fie și mai scumpe. Brent Crude a atins 108,57 dolari pe baril și ar putea urca până la 110 dolari. Principalele știri însă au fost pricinuite de petrolul WTI, cel m