Experimentul „Perceptio“, de la ATELIER 030202, îşi propune o miză süskindiană: recuperarea „sinesteziei“ pierdute, plecând de la un miros care-l sugerează pe cel al pielii după orgasm. Cei 14 artişti plastici invitaţi (plus poetul Dan Mircea Cipariu) au fost inspiraţi de un flacon de parfum misterios, pe care l-au mirosit zile în şir înainte să se apuce de lucru.
Straniu este că participanţii la acest experiment colectiv nici măcar nu s-au cunoscut între ei şi nu au ştiut unul de altul în perioada în care şi-au realizat lucrările. De-abia în seara vernisajului, fiecare a aflat care-i sunt colegii de expoziţie şi ce fel de lucrare i-a trăsnit prin cap fiecăruia. În afară de poemul lui Cipariu, lucrările artistice propriu-zise ale celor 14 expozanţi sunt însoţite de câte o etichetă cu câteva cuvinte ale fiecăruia, încercând - într-un mod evident imperfect - să explice ce senzaţii i-a provocat mirosul parfumului cu pricina şi cum a încercat să şi le transpună în artă - pictură, sculptură, fotografie sau obiect.
Ideea acestui proiect i-a venit distribuitorului parfumului nu neapărat pentru a-şi promova „dugheana" din care acesta poate fi achiziţionat, oricum la un preţ exorbitant, ci de la dorinţa de a recupera o legătură între arte pierdută, acea „sinestezie" de care vorbea poetul simbolist, într-un „fin de siècle" (din ce în ce mai) îndepărtat. „Povestea «Perceptio» a pornit de la realitatea că mulţi creatori de parfumuri au folosit lucrări de artă ca sursă de inspiraţie. Invers, lucrările artistice pornind de la parfumuri sunt o rara avis", spune curatorul.
Orgasm
În seara vernisajului, artiştii au aflat şi brandul de parfum care i-a inspirat: „Bosque", al casei Humiecki & Graef. „Creatorul acestui parfum spune că şi-a dorit să redea mirosul pielii după orgasm. Sau cel al cearşafurilor în dezordine, după o noapte de amor. Nu a fost inspir