Pe Hotnews apare un articol intitulat: “Sa facem o noua multinationala. Cati va bagati?”. Citesti si te bucuri. Da, domnule, iata o idee buna! In sfarsit, o sa avem si noi o multinationala de-a noastra, romaneasca, cu oameni din popor, cu adevarat harnici si curati. Poate ca nu va fi ea numarul unu dar prin felul ei de a fi va schimba in mod sigur modul in care se face business-ul pe piata mondiala: Microsoft, Exxon, Wal-Mart vor fi presate de noul competitor sa-si schimbe modul de operare si strategiile. Suna grozav. Gata, ma bag!
Dupa euforie, vine insa un moment de realism in care te intrebi: Care e business planul? In ce arie si sector economic va opera? Care este bugetul si care sunt sursele de finantare? Care e structura manageriatului si cine e CEO-ul? Ce experienta in domeniu are managementul si ce calificari are personalul? E bine sa-mi investesc economiile in aceasta intiativa sau sunt alternative mai fezabile, mai realiste, mai eficiente?
Daca ti-ai pus intrebarile acestea, ai constatat deja trei lucruri. Primul: ca nu ai raspunsuri convingatoare la ele. Doi: ca nimeni nu are. Trei: ca unei bune parti a entuziastilor noii idei nici nu le pasa de astfel de intrebari, considerate, fie irelevante, fie deja rezolvate prin recursul la pseudosolutii fanteziste. Acum mai constati ceva: Daca faci greseala sa sugerezi ca sunt cam multe lucruri esentiale ramase negandite in proiectul in cauza, esti automat considerat rauvoitorul gropar al expansiunii economice globale a Romaniei. Cineva care submineaza din rea vointa viitorul economiei romanesti tocmai cand lucrurile incepusera sa ia o turnura atat de favorabila si cand in sfarsit, o corporatie romaneasca era pe punctul de a schimba regulile jocului pe piata mondiala.
Acestea sunt ironiile dezbaterii publice!
Sa revenim insa si sa ne uitam mai atent la datele problemei si la argumente. Sa l