Se spune despre China că este prezentă peste tot unde există clienţi. Dar se mai spune despre China că e ţara unde au loc transferuri misterioase de la companii care deţin know-how la companii care vor acele informaţii sau, cel puţin, aceasta este părerea generală a celor mai influenţi oameni de afaceri din Germania, scrie BBC News.
Artur Fischer, director al bursei de valori de la Berlin, este unul dintre oamenii de afaceri care "s-a fript" cu China. "Le-am oferit descrierea produsului pe care ni-l dorim - toate fotografiile şi resursele informaţionale pe care aveam de gând să le valorificam pentru a vinde produsul aici, în Germania", îşi aminteşte Fischer despre parteneriatul cu China. "Le-am cerut să fabrice componentele. Ei au făcut acest lucru, dar după jumătate de an ne-au prezentat foarte mândri propriul lor produs, pe care plănuiseră să-l vândă în Germania. Era o copie fidelă a produsului nostru. Ne-au luat fotografiile, descrierile, totul."
Fischer a fost cu precădere impresionat de faptul că "nu au avut nicio remuşcare", spune el. "Ne-au prezentat în mod deschis ce aveau de gând să facă, astfel că se putea trage concluzia că aveau permisiunea de a se înscrie în competiţie cu noi." Cum explică omul de afaceri acest lucru? "Cultura este diferită", spune el. "Au făcut bani producând pentru noi, iar următorul pas a fost decizia de a intra în competiţie cu noi. Pentru ei, aceasta este o afacere normală."
Mai este şi cazul Berliner Seilfabrik, care produce frânghii de căţărare pentru locurile de joacă. Deşi pare că în acest domeniu nu este nevoie de o tehnologie avansată, în realitate sunt necesare multe cercetări şi investiţii. Şi pentru că siguranţa este principiul fundamental al construirii parcurilor de joacă pentru copii, compania germană depune eforturi mari pentru a obţine materialele cele mai potrivite în vederea minimizării pericol