În această sâmbătă, de dinaintea Duminicii Înfricoşătoarei Judecăţi, Biserica Ortodoxă a rânduit să se facă pomenirea tuturor celor din veac adormiţi întru dreapta credinţă.
Astfel, în toate bisericile se va săvârşi Sfânta Liturghie urmată de Slujba Parastasului pentru morţi. De asemenea, slujbe de pomenire se vor oficia şi în cimitire la mormintele celor dragi. Aceasta pomenire generala a morţilor poarta numele de Moşii de iarnă, Moşii de vară fiind pomeniţi în sâmbăta de dinaintea Rusaliilor.
Numele de Moşi vine de la faptul că sunt pomeniţi părinţii, moşii şi strămoşii noştri, toţi cei de o rudenie cu noi, adormiţi întru Domnul
Biserica îi pomeneşte pe toţi cei adormiţi, atât pe drepţii din Vechiul Testament care au adormit fără să-L vadă pe Hristos, cât şi pe cei ce au murit pe neaşteptate, nespovediţi şi neîmpărtăşiţi. Prin aceste mijlociri, Biserica cere lui Dumnezeu să-i învrednicească pe cei adormiţi de milostivirea Sa, să-i judece cu blândeţe şi să-i aşeze în ceata drepţilor.
Şi morţii fac parte din Biserică
Părintele Ştefan Urda de la Alba Iulia explică: “Sâmbăta Lăsatului sec de carne marchează în calendarul Bisericii Ortodoxe sâmbăta morţilor, prin care începe un ciclu de pomenire a morţilor, ce va dura până în sâmbăta Floriilor sau în sâmbăta lui Lazăr, cu excepţia sâmbetei următoare, sâmbăta lăsatului sec de brânză. Pomenirea morţilor în perioada aceasta în fiecare sâmbătă subliniază un adevăr teologic important, anume faptul că Biserica lui Hristos este compusă din Biserica celor vii şi Biserica celor adormiţi. Este aceeaşi Biserică al cărui Cap este Hristos şi membre suntem fiecare în parte, cum zice Apostolul Pavel, atât cei vii cât şi cei adormiţi. “
Părintele Ştefan Urda: “Dacă atunci când eram mici ne rugam, aşa, cu rugăciunile noastre acelea de copii, ca Dumnezeu să-i ţină pe tata şi pe mama, ca Dumnezeu să l